Onlangs gesprek waarin we bespraken wat we allemaal met tijd te maken hebben. Ik hoorde hoe het werd gewaardeerd, dat een meneer stil stond bij een stoet bij een uitvaart: hij toonde respect en nam de tijd stil te staan. Tijd is ook bij jonge gezinnen al een actueel onderwerp vroeg op de dag: het is echt flink doorwerken om te zorgen dat iedereen aangekleed en met ontbijt op en lunch mee naar school of werk is. Als er dan verkeersoponthoud is, ontstaat tijdsdruk. In tijdblokken van zoveel uur of minuten wordt vervolgens gedaan wat wordt verwacht. Pauzes staan gepland, misschien nog wat sport of hobby en dan….de wekker zetten en zoveel uur slaap mogen nemen tot de volgende dag alles weer begint.

Op de helft van 100 jaar heb ikzelf ruimschoots ervaren hoe andere mensen soms de tijd beleven. Kinderen kunnen zich compleet afsluiten van het nu genieten, maar kennen meer verplichtingen dan ik het herken van vroeger. Toen had ik overigens de overtuiging, dat senioren alle tijd hadden. Die aanname klopt niet standaard. Integendeel, veel mensen die met pensioen zijn, komen tijd te kort. Net zoals werkenden met gezinnen. Kon je tijd maar kopen! Door overlijden van een naaste, zoals je partner, familielid, kind of ouder, staat tijd bij klanten soms echt stil. Een soort tijd-vacuüm die dan geheel bepalend is, maar ook zorgt dat men bewuster wordt. Hoe mooi het is te genieten van een gesprek, muziek te luisteren, foto’s te bekijken, te herinneren aan mooie momenten. Ook merk ik soms spijt: dat er niet meer tijd was, dat er niet eerder meer bewust werd genoten. Van beide kanten begrijpelijk, toch? Al voor de jaartelling begon was dit duidelijk bij Prediker.

In de dagen tot de uitvaart moeten diverse keuzes gemaakt worden en wordt actie verwacht. Tot dusver is mijn ervaring bij en van klanten, dat dan ontzorgen, tijd-nemen en stapsgewijs toewerken naar de dag van de uitvaart enorm helpen. Dat blijf ik ook doen. Zodra aan de orde, neem ik de tijd!

Arjen van de Hee is uitvaartverzorger en vertelt over belevenissen in zijn werk.

Is iemand in je omgeving overleden, wil je informatie of uitvaartwensen bespreken? Je kan direct contact opnemen. Ik ben dag en nacht bereikbaar, 7 dagen per week.

Uitvaartzorg de Schelde hecht volledige waarde aan signalen van klanten. Hiernaast vind je signalen van opdrachtgevers en families die werden bijgestaan. Deze recensies geven een beeld van mijn toewijding aan het leveren van persoonlijke en respectvolle uitvaarten.

Met deze organisaties, leveranciers en gemeentes is binnen en buiten Zeeland al jarenlang een uitstekende en prettige samenwerking. Samen zorgen voor een mooi afscheid!

Wist je overigens, dat ongeacht of en waar er een verzekering is, je bij Uitvaartzorg de Schelde terecht kunt? Polissen van Yarden, Dela en Monuta kunnen ook als basis voor dienstverlening worden gebruikt. Je hebt en had altijd al vrije keuze voor de uitvaartonderneming.