Op de telefoon toets ik het nummer in van de bloemist. In afwachting van overleg rijd ik in de auto weg bij een familie. In gedachten worden diverse flarden van het recente regelgesprek gemengd met zaken die ik direct dien te regelen. “Hallo, met Arjen van Uitvaartzorg de Schelde, hierbij alvast verzoek voor rode bloemen en vooral Gerbera’s, het wordt een rouwstuk met een thema”.

 Na afsluiten van het gesprek eerst even naar huis gebeld “….overigens, heel fijn gesprek met de familie. Betrokken, alert en met een lach-en-traan zijn we bezig geweest. Okay, zie jullie over 10 minuten”. En dan, verder rijdend is er tijd voor reflectie. Met de familie werd de verzorging gedaan. Tijdens het gesprek bleek meneer als echtgenoot, vader en opa bijzonder waardevol! De wens van thuisopbaring was al direct duidelijk. Daar werd met partner en kinderen voor gezorgd. Samen de laatste zorg bieden blijft een voorrecht en iets mythisch.

Aansluitend kon ik met de familie aan tafel zitten en met hun stapsgewijs de uitvaart vorm geven. Terplekke werden wensen omgezet in concrete actie, de familie deed daar even actief aan mee. Desgevraagd of er een aantal attributen waren die wellicht meneer zijn leven gedeeltelijk konden etaleren, werd dit vrijwel meteen aangepakt. Zo werd ingebeeld hoe het bloemstuk kon worden opgemaakt en een herinneringstafel kon worden ingericht. De rouwbrief werd evenzo opgesteld. Er zijn diverse manieren zijn om de lezers ervan iets vriendelijk te vragen.

U kent het wel, de teksten van “Moeder hield van witte bloemen” en “Ook als u geen rouwbrief heeft ontvangen, bent u van harte welkom” tot “Kom zoals je bent”. Meneer hield van rode Gerbera’s. Om dit dan vriendelijk, duidelijk en passend bij de familie hun sfeer in de rouwbrief te schrijven, daar is soms even tijd voor nodig. Verhalen kwamen: soms een traan opwekkend en ook met een glimlach luisterend. Samen werd breeduit gelachen toen uit de familie de opmerking kwam “…ja, we kunnen bezoekers óók vragen om een geel driewielertje mee te nemen”.

Op de dag van de uitvaart stonden in de ontvangstruimte van het crematorium twee grote vazen, daar werden vooraf al enkele rode Gerbera’s in geplaatst. De vele gasten volgden het voorbeeld, bij en rondom de uitvaartkist ontstond er een volledig beeld van wat bij het regelen was bedacht. Een lint van rode Gerbera’s hebben familie en aanwezigen die dag begeleid, een onuitwisbare link aan een waardevolle man!

PS: in de verzonden rouwbrief werd uiteraard niet verzocht om een geel driewielertje 😉.

Arjen van de Hee is uitvaartverzorger en vertelt over belevenissen in zijn werk.

Is iemand in je omgeving overleden, wil je informatie of uitvaartwensen bespreken? Je kan direct contact opnemen. Ik ben dag en nacht bereikbaar, 7 dagen per week.

Uitvaartzorg de Schelde hecht volledige waarde aan signalen van klanten. Hiernaast vind je signalen van opdrachtgevers en families die werden bijgestaan. Deze recensies geven een beeld van mijn toewijding aan het leveren van persoonlijke en respectvolle uitvaarten.

Met deze organisaties, leveranciers en gemeentes is binnen en buiten Zeeland al jarenlang een uitstekende en prettige samenwerking. Samen zorgen voor een mooi afscheid!

Wist je overigens, dat ongeacht of en waar er een verzekering is, je bij Uitvaartzorg de Schelde terecht kunt? Polissen van Yarden, Dela en Monuta kunnen ook als basis voor dienstverlening worden gebruikt. Je hebt en had altijd al vrije keuze voor de uitvaartonderneming.