“Binnen een paar weken tijd leven we ineens in een andere wereld. De economie en maatschappij, krijgen het zwaar te verduren. Het sociale leven staat vrijwel stil. Deze crisis zal diepe en blijvende littekens achter laten in onze samenleving. Economisch, maar ook zeker emotioneel en sociaal. Ouderen worden beschermd door zo min mogelijk bezoek, eenzaamheid groeit erdoor. Evenementen mogen eerst niet worden georganiseerd. In een wereld waarin door de ingrijpende consequenties dient te worden gesproken over ‘het nieuwe normaal’ veranderen ook de normen voor een uitvaart”. Gedachten die ik kreeg door het uitgeleide van een gewaardeerde man, die ik met zijn vrouw in de rouwauto begeleid door een erehaag van buren.

Als uitvaartverzorger ben ik door de branche geadviseerd niet bij opdrachtgevers thuis de uitvaart te bespreken, echter alles via de telefoon en digitale contactvormen via de webcam. Dit druist tegen alles in waar ik voor sta. Degenen die me kennen, weten dat in te schatten. Jazeker: ik check dubbel naar de gezondheidssituatie van aanwezigen. Houd afstand en ben alert op mijn eigen gezondheid: veiligheid voor alles! Bij de uitvaart mogen op dit moment maximaal 30 deelnemers aanwezig zijn. Condoleance met horeca mag er niet geboden worden. Dit betekent dat men veelal na de herdenking gelijk naar huis gaat. Geen ruimte voor een omhelzing, een dikke kus. Er is geen fysiek contact mogelijk om elkaar te steunen, geen ruimte om met elkaar in het gewenste gezelschap te herdenken.

Deze maatregelen zijn nodig en begrijpelijk, maar ze doen wel pijn. Ook ons, want we zijn juist bezig met inspireren om een uitvaart te organiseren die bij de overledene en de familie past! Er is veel wat niet kan, echter denk liever vanuit wat wel kan! Nieuwe creatieve inspiratie ontwikkelt zich: een erehaag op straat die spontaan door de buren wordt georganiseerd. Dan voor te lopen in de stilte van de aandacht, te beleven wat die aandacht betekend voor een rouwende familie! Er zijn de afgelopen weken al meerdere drive-through condoleances geweest. Foto’s van genodigden op lege plaatsen in de aula maken zichtbaar wie er meeleeft. Massale livestream verbinding van beeld en/of geluid. Koffie-to-go en een verpakte koek die worden aangeboden na de herdenking, etc, etc. Nieuwe onderdelen bij een uitvaart: het nieuwe normaal! Zorg goed voor uzelf en elkaar.

 Arjen van de Hee is uitvaartverzorger en vertelt over belevenissen in zijn werk.

Is iemand in je omgeving overleden, wil je informatie of uitvaartwensen bespreken? Je kan direct contact opnemen. Ik ben dag en nacht bereikbaar, 7 dagen per week.

Uitvaartzorg de Schelde hecht volledige waarde aan signalen van klanten. Hiernaast vind je signalen van opdrachtgevers en families die werden bijgestaan. Deze recensies geven een beeld van mijn toewijding aan het leveren van persoonlijke en respectvolle uitvaarten.

Met deze organisaties, leveranciers en gemeentes is binnen en buiten Zeeland al jarenlang een uitstekende en prettige samenwerking. Samen zorgen voor een mooi afscheid!

Wist je overigens, dat ongeacht of en waar er een verzekering is, je bij Uitvaartzorg de Schelde terecht kunt? Polissen van Yarden, Dela en Monuta kunnen ook als basis voor dienstverlening worden gebruikt. Je hebt en had altijd al vrije keuze voor de uitvaartonderneming.