“Zo ingrijpend, zo intens en met zoveel gevolgen…op zijn overlijden kon ik me niet voorbereiden. Ook al was het verwacht”. Dat zegt een weduwe tijdens een nagesprek. Als uitvaartverzorger heb ik later op de dag van de uitvaart altijd even contact met de opdrachtgever. In de week na de uitvaart bel ik en persoonlijk breng ik weken later de eindnota. Mochten er aansluitend dankkaartjes of andere vormen van nagedachtenis gewenst zijn, dan breng ik die ook persoonlijk bij de familie. Een jaar na de uitvaart en vaak nog bij de herdenkingsbijeenkomst, weer nieuwe contactmomenten.

 In de aanloop van de uitvaart wordt snel een band gelegd met nabestaanden en al naar gelang de wens en omstandigheden, zijn er aansluitend contactmomenten. Die verschillen qua intensiteit en frequentie. Vriendelijk zijn, netjes werken en klantgericht werken is de basishouding die verwacht mag worden. Daarbij speelt echter ook, dat samenwerking met de ene persoon net wat anders is dan met de andere persoon. Karakters verschillen en dat maakt het alleen maar dynamisch en nooit saai, nietwaar?

“Dat hij overleed was toch plotseling: er kwam nadien zoveel op me af, waar ik geen rekening mee kon houden. De auto, het huis, de administratie, de taakverdeling thuis, wat we ’s avonds eten en dat hij kookte in het weekend, teveel om op te noemen, zoveel kleine en grote zaken”. Met mevrouw sprak ik over de consequenties van zijn overlijden en probeerde heel bewust te luisteren! Een goedbedoeld advies of oplossing is zo gauw uitgesproken, waar soms geheel geen vraag naar is. “Weet je Arjen, ik merk dat mensen me soms ontwijken en me niet vragen hoe het met me gaat. Onze vrienden met wie we vakantie beleefden of elkaars verjaardag bezochten, ze bezoeken me minder. Wat we aan netwerk hadden, is na een half jaar al deels versnipperd. Hij is dood, maar ik niet! Ik leef! Hoezo ontloopt men contact: is dat ook zo bij je andere klanten?”

 Misschien beleefd u het ook zo. Hoe moeilijk ook, bespreek het! Misschien dat u nu hetzelfde voelt als ik destijds: rijk en dankbaar met de eigen situatie en ook wel beschaamd. Want, te snel blijken we tegenwoordig als mens over rouw heen te stappen…de rouw van een ander! Dat bied dus een uitdaging van omzien naar de ander de komende kerst én 365 nieuwe dagen in 2020.

Arjen van de Hee is uitvaartverzorger en vertelt over belevenissen in zijn werk.

Is iemand in je omgeving overleden, wil je informatie of uitvaartwensen bespreken? Je kan direct contact opnemen. Ik ben dag en nacht bereikbaar, 7 dagen per week.

Uitvaartzorg de Schelde hecht volledige waarde aan signalen van klanten. Hiernaast vind je signalen van opdrachtgevers en families die werden bijgestaan. Deze recensies geven een beeld van mijn toewijding aan het leveren van persoonlijke en respectvolle uitvaarten.

Met deze organisaties, leveranciers en gemeentes is binnen en buiten Zeeland al jarenlang een uitstekende en prettige samenwerking. Samen zorgen voor een mooi afscheid!

Wist je overigens, dat ongeacht of en waar er een verzekering is, je bij Uitvaartzorg de Schelde terecht kunt? Polissen van Yarden, Dela en Monuta kunnen ook als basis voor dienstverlening worden gebruikt. Je hebt en had altijd al vrije keuze voor de uitvaartonderneming.